Thursday, May 17, 2018

Reforma în educație: sublimă, dar lipsește cu desăvîrșire

Acum cîteva zile am fost la conferința “Educația modernă și performanța” organizată de Parenting Academy. Acum destul de multe zile, de fapt, iată, aproape o lună. Dar pot să vă spun că nu s-a schimbat nimic în educația din țara noastră în acest răstimp în care nu am avut vreme să reiau notițele. Așa că ele sunt la fel de actuale și astăzi. 

De fapt, ca să îl citez pe unul dintre vorbitori, “Sistemul e prea mare, masiv și inert. Nu cred că acest sistem poate fi reformat. O soluție viabilă ar fi să construim alt sistem, un sistem alternativ” (Șerban Iosifescu)

Au dezbătut pe larg și în amănunt probleme ale educației românești:
Prof. Dr. Florian Colceag – Președinte al Institutului Român pentru Studii şi Cercetări Avansate Gifted Education
Violeta Dascălu - Director Școala Gimnazială Ferdinand I din București
Claudia Chiru - Profesor pentru învățământul primar la Școala nr. 195 din București
Mariana Popescu Uliță – Director Montessori Institute of Bucharest
Șerban Iosifescu – Directorul Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar
Iar Oana Moraru - Consilier educaţional, fondatoarea şcolii Helikon şi a platformei Vocea Părinţilor, învăţătoare şi profesor, a avut un material video proiectat în timpul evenimentului.
Moderator: Ioana Chicet Macoveiciuc, alias Prințesa Urbană.

Dintre ideile principale și mai importante desprinse la eveniment notez cîteva mai jos.

Florin Colceag:
- Prinși în carambolul zilnic, copiii nu mai ajung în natură. Așa că atunci cînd ajung adulți, taie pădurile pentru că nu sunt ale lor, nu le-au trăit în copilărie.
- La ora actuală, copiii nu mai gîndesc. Se duc pe Google, caută ce le trebuie, iau textul cu copy-paste, dar nu parcurg şi nu aprofundează nimic. Dacă nu mai gîndesc, pe de o parte mintea ajunge să nu mai funcţioneze; iar pe de altă parte, ce facem cu viitorul? Concluzia este că nu schimbăm România dacă nu gîndim!
- De ce apar probleme (de disciplină, în mare măsură, chiar violenţă în şcoli)? Potrivit prof.dr. Florin Colceag, profesorii nu au făcut neuroştiinţe, nu ştiu cum funcţionează mintea adolescenţilor, creierul lor, chimia, hormonii etc. Ei habar n-au ce procese se întîmplă cu copilul. Dar asta pentru că nu le-a spus nimeni niciodată. Şi atunci în ignoranţa proprie fac ce le spune instinctul. Iar copiii răspund şi ei cum le vine. Şi de aici rezultatele.
- Învățămîntul e o profesie liberală. Trebuie să răspunzi la nevoile clientului. Clientul e copilul. Trebuie să te apleci spre sufletul lui.

Șerban Iosifescu:
- Nu ştim pentru ce meserii pregătim copiii. Ei îşi vor schimba meseria de cinci ori pe parcursul vieţii.
- Trebuie schimbat modul de evaluare al profesorilor, spre managementul performanţei, adică trebuie fixate obiective concrete, cu copii concreţi, şi măsurată apoi atingerea acestor obiective, nu abstract, cum e acum.
- Ce are o valoare mai mare: valoarea adăugată a unui liceu de faimă, la care ultima medie la admitere e peste 9, iar la BAC e sub 8, sau valoarea adăugată la un liceu tehnologic la care se intră cu 5, iar liceul îi duce la BAC la 6? (întrebare retorică, desigur)
 - Nu avem o viziune unitară a școlii, prin concepte și valori.
- O soluție ar fi trecerea de la subvenții la granturi. Trebuie autonomie financiară la nivelul școlilor.
- Sunt doar 5 alternative aprobate în învățămîntul din Ro. Să facem lobby pentru a extinde paleta de alternative educaționale.

Violeta Dascălu:
- Copiilor din ziua de azi le lipsește bucuria
- Nimic nu e greu dacă faci cu pasiune.

Claudia Chiru:
- Nu e corect cînd un profesor spune că nu are timp să termine materia! În clasă am voie să fac ce consider de cuvință cu copiii. Deci pot să repet și de 5 ori tabla înmulțirii, dacă eu cred că e nevoie. Legea învățămîntului permite, programa permite foarte multe.
- Lucrul în echipă este viitorul educaţiei. Studiile din neuroştiinţă arată că e foarte important coeficientul emoţional al grupului. Să facem ce e mai bine pentru grup.

Mariana Uliță:
- Cînd sunt copiii cel mai puțin disponibili din punct de vedere intelectual? În adolescență. Cînd dau ei acel examen care le decide viitorul, sau cel puțin următorii patru ani? La 14 ani. Și sunt forțați să exceleze la română și matematică!
- Școala nu merge în aceeași direcție cu nevoile copilului. Cînd copilul este mic, el este natural centrat pe sine, iar cînd crește, el este centrat pe ceilalți. Dar cum face școala: la grădiniță îi punem împreună, iar la gimnaziu îi punem să lucreze singuri, muncă individuală, lucru acasă etc.
- Tailanda a implementat Montessori la nivel de stat din rațiuni practice, pentru că nu aveau cadre didactice
- Maria Montessori a studiat 50 de ani ca să ajungă la ce a ajuns. Crezul Mariei Montessori că ea caută să știe/să afle adevărul despre copii. Metoda ei: observarea = cheia în educația Montessori. De multe ori cînd observi ceva vezi ceea ce crezi că vezi. Dar observarea corectă este să vezi înăuntru și în afara copilul.

Concluzii

Sala a fost plină ochi la eveniment, și încă o sală foarte mare. Deci, există un mare interes pentru educaţie! Vorba (optimistă) a prof. Colceag: „Mişcarea de schimbare a început deja în rîndul oamenilor şi se duce natural. Nu mai suntem în cădere, suntem în ridicare. De acum încolo putem să dezvoltăm România, cu ajutorul fiecăruia dintre noi!”
Mariei Montessori a studiat 50 de ani ca să ajungă la educația care azi îi poartă numele. Mie mi-au trebuit cîteva zile să rumeg notițele și să le prezint mai sus. Sper că v-au fost de folos! B24Kids by Anca Ilie a fost partener media la evenimentul “Educația modernă și performanța”.

No comments:

Post a Comment

Comentarii