Tuesday, May 2, 2017

Cu cântec tot înainte

Nu mulţi sunt cei care ştiu că printre primele mele interacţiuni cu copiii - ai altora, nu ai mei - a fost cea în calitate de profesor de limba engleză la o grădiniţă. Eram studentă la limbi străine, dar îmi eliberam 2-3 ore în tot atâtea dimineţi din cursul săptămânii pentru a merge la prichindei. Erau mulţi - deh, grădiniţă de stat. Erau gălăgioşi, erau neştiutori. 

Erau vremuri de început, pentru toţi, imediat după anii comunismului. Cu greu găseam imagini mari şi colorate să le pot arăta, cărţi sau înregistrări de cântece şi poezii - material didactic, deh! :) Programă nici atât nu exista. Îmi făcusem eu o programă izvorâtă din ceea ce credeam eu că se potriveşte vârstei şi intereselor celor mici.

Îi învăţam să numească animalele, părţile corpului, numerele, culorile... şi altele de felul acesta. Dar cel mai are succes şi impact aveau rimele în engleză şi mai ales cântecele pentru copii. Le plăceau şi variantele în engleză, dar şi cele în română.

Am "furat" un pic meserie şi de la doamnele educatoare din grădiniţă, pentru că am putut observa ce se întâmplă la "orele normale", înainte sau după ora de engleză. Doamna educatoare de la grupă lucra foarte mult interactiv cu copiii, stimulându-i să răspundă, din aproape în aproape, de la ce cunosc, spre lucruri noi. De asemenea, ce mi-a plăcut mie foarte mult era că îmbina utilul cu plăcutul, ajutându-i pe cei mici să înveţe sau să înţeleagă noţiuni şi lucruri noi, prin intermediul unor cantece romanesti pentru copii de gradinita.

Aşa le era cel mai uşor copiilor să înveţe să numere, să ştie clar în ce anotimp sunt, sau să-i spună mamei că o iubesc; puteau să înţeleagă, cântând, principiile prieteniei dintre ei, sau regulile de politeţe la masă.

Odată ce am avut copiii mei, multe din lucrurile pe care îmi promisesem să le fac sau să nu le fac nu s-au potrivit. Dar un lucru a mers ca uns, a mers strună: muzica. Cântecele au fost şi sunt în continuare ascultate, preferate, alternate. Copiii mei ascultă întruna cântece, de la cele de adormit mai uşor, până la cele inspirate din filme. Copiii cresc, la fel şi tematica din cântecele ascultate se mai schimbă, dar cântecele sunt mereu cu noi.


No comments:

Post a Comment

Comentarii