Oana
Moraru
Dascăl, peaceful maker în educaţie, cu o
experienţă de peste 20 de ani în învăţământul privat
tema prezentării ei (deşi Oana a vorbit mult liber):
Ferestre
de oportunitate pentru copiii noştri
Bazându-se pe observaţii în cadrul unor
ateliere pe care le desfăşoară cu copii preşcolari şi copii mici, de câteva aluni, Oana Moraru face o afirmaţie
oarecum şocantă, împotriva curentului actual care ne spune să ne resetăm
psihologic: copiilor le lipseşte... intelectul! Nu că nu ar fi deştepţi, ci lipsesc unele
abilităţi cognitive pe care le-ar fi trebuit acumulate până-n 6 ani.
Când învăţătoarea lucrează doar cu cei care
sunt atenţi, când la gimnaziu se lucrează cu 20% din clasă, iar la liceu rata
de abandon este 40%, cred că depinde şi de presiunea părinţilor şi a
profesorilor, trebuie să vedem ce facem ca raţionamentele copilului să devină
vizibile.
Copii buni care au probleme de atenţie –
neatenţia, neglijenţa - sunt de fapt inabilităţi ale minţii de a sta focusată.
Oana Moraru spune:
Dincolo de toate problemele din sistemul de
învăţământ, cred că cea mai mare bubă a sistemului românesc este că nu mai
formăm gândirea, capacitatea lor de a-şi forma atenţie, analiză...
Copiii recunosc că eu nu fac decât împinşi de
la spate.
România este în criză acum pentru că noi nu
avem o cultură a gândirii.
Pe ce procesează copilul în clasă.
Nu există criteriul.
Suntem cumva prinşi „Între două lumi”: Marea cultură (cultura clasică) şi cultura cotidiană
Sociologii (vezi un articol publicat de Oana Moraru chiar azi pe
contributors) spun că există aceste 2 lucruri diferite:
-
marea cultură
- cultura cotiană
Dincolo de individualism, noi suntem ghidaţi
de o cupolă mult mai mare a raţionamentelor generale, a ceea ce există în jurul
nosrtu, ceea ce au acumulat de generaţii etc.
Societatea modernă s-a îndepărtat mult de
tradiţie şi suntem încurajaţi de media şi instinctul interior să ne manifestăm
aşa cum ne convine.
În cultura clasică, adcică a marilor clasici – apropos, în
Germania profesorii trebuiau să îşi înceapă discursul cu un citat din Goethe,
vizitarea marii culturi, prin şcoală. Şcoala era privită cu respect, pentru că
ea era rampa de lansare care mă ducea acolo, la Marea Cultură. Azi marea
cultură e periferică, iar cultura pop, cotidiană, excited, cool, party mode, a
ajuns să fie fundamentală!
Dacă vrei ca copilul să ştie să rezolve în
clasa a 4-a problema prin 3 raţionamente, sau să pună virgula unde trebuie la
capacitate, lasă-l să-şi lege singur şireturile la grădiniţă. Adică, lasă-l să
ştie cum e când e greu.
Neplăcerea, întunericul, frigul, foamea fac
parte din prezentul nostru. Dacă nu le integrăm, îi modelăm cognitiv să renunţe
la orice formă de gândire mai de lungă durată, la orice formă de gândire mai
alambicată, gândire vizibilă şi raţionamente. Nu că n-au intuiţie, ci nu au
răbdare să facă.
Noi venim din generaţia în care trebuia să ne
facem datoria, să fim conştiincioşi la şcoală.
Copiii au nevoie de imaginile clare ale succesului. Nota la test nu este o imagine a succesului. Dar o carte, de exemplu, pe care i-o arăţi, spunându-i că o va citi peste o lună pentru că va învăţa să citească, este!
Şi mai e nevoie de un contract emoţional între copil şi dascăl: sunt aici cu tine, te ridic, dar nu te las!
No comments:
Post a Comment
Comentarii