Copiii, părinţii şi tehnologia

Printre avantajele tehnologiei se numără acumularea facilă şi plăcută a multor cunoştinţe de cultură generală şi limbi străine, sau păstrarea relaţiei cu prieteni şi rude aflate departe. Aceeaşi tehnologie are şi o serie de dezavantaje, cum ar fi pericolele legate de siguranţa copiilor pe internet, faptul că încurajează multitaskingul care, contrar unora dintre opinii, nu e benefic, probleme de sănătate (obezitate, probleme de vedere sau de postură), şi deteriorează relaţia părinte-copil. 

Otilia Mantelers, Expert Parenting
Despre acestea, precum şi despre extremele "digital parent" - adică a limita timpul petrecut cu tehnologiile, pe de o parte, sau a lăsa copilul nesupravegheat oricât vrea el în faţa ecranelor, pe de altă parte, a vorbit Otilia Mantelers, expert în Parenting, în prelegerea sa cu titlul "Cum punem limite sănătoase în relația copiilor cu tehnologia". 

Obiectivul evenimentului a fost acela de a stabili un echilibru. Aşa că Otilia Mantelers a venit cu o soluţie practică, un ghid despre cum să punem aceste limite copiilor, când nu vor să închidă ecranul device-ului cu care se joacă sau interacţionează. Aceasta este abordarea în 3 paşi (preluată din Hand in Hand Parenting şi întâlnită şi la Dr. Laura Markham):

1. Ascultă - ascultă şi conectează-te;
2. Pune limita - pune limita cu blândeţe, uită-te alături de copil la ceea ce face sau se joacă şi anunţă-l că e timpul să se oprească;
3. Ascultă - ascultă-i frustrarea, nu va fi de acord, va da "cu fundul de pământ", fii acolo ca să-l asculţi.

Încă o dată, mi s-a întărit convingerea că fără conectare, fără ascultare, nimic nu e posibil în parenting, şi deci, nici în această privinţă.

Otilia a fost doar primul vorbitor la Conferința Social Moms „Părinții, copiii și tehnologia” powered by Orange, care a avut că temă modul în care tehnologia poate fi folosită în mod pozitiv şi sigur de către copii şi rolul părinţilor în acest proces. Conferinţa a fost urmărită de către cei 150 de părinţi aflaţi în sala şi de alţi 23.000 de persoane conectate online la transmisiunea live.

În cadrul evenimentului, invitaţii au atins şi toate aspectele de interes pentru părinţi:

- limite - Otilia Mantelers (am spus mai sus)
- siguranţa copiilor în mediul online - despre care a vorbit Georgiana Roşculeţ, de la Salvaţi Copiii
- resursele digitale la şcoală în procesul de învăţare - despre proiectul Digitaliada a vorbit Ioana Boc, Program Manager Fundația Orange
- măsuri pentru sănătatea copiilor - despre problemele de sănătate la care se poate ajunge prin folosirea inadecvată a tehnologiilor au vorbit Roxana Cozubaş, medic oftalmolog, şi Florentina Moraru, kinetoterapeut.
Suntem în siguranţă pe Internet?

90% dintre copii folosesc cel puțin o rețea de socializare - spun rezultatele unui studiu din 2015.
Georgiana Roşculeţ, Salvaţi Copiii

Georgiana Rosculeţ, psiholog și coordonator de proiecte educaţionale la Salvaţi Copiii, a susținut tema siguranței nativilor digitali în mediul online. Conform studiului privind utilizarea internetului în familie realizat de Salvați Copiii în 2015, 90% dintre copii folosesc cel puțin o rețea de socializare. Cum ajung copiii să aibă conturi de socializare? Se pare că parinții sunt cei care îi ajută să deschidă conturile chiar dacă nu au vârsta minimă acceptată pe site. Înainte de a decide asta, este important să ținem cont de câteva aspecte. 

Internetul este un spaţiu public. În online este o lume întreagă, copilul nu este în reţea doar cu prietenii lui, aici pot apărea pericole pe care copilul nu le poate identifica: cyberbullying sau ademenirea de persoane necunoscute, sunt doar două dintre ele.

Dar tehnologiile prezintă şi o serie de oportunităţi şi provocări. Mediul online este un spaţiu în care copilul se poate exprima creativ, învaţă într-un mod interactiv şi în acord cu interesele lui, primeşte feedback imediat ceea ce este foarte atractiv pentru el. Prin comparaţie, o oră petrecută la un curs la şcoală va părea mult mai puţin interesantă decât una petrecută pe internet.

Aşadar, pentru a îi proteja pe micuţi în spaţiul online, părinţii sunt invitaţi să reflecteze asupra motivelor pentru care introduc Internetul şi noile tehnologii în viaţa copiilor, precum şi să se informeze cu privire la conţinutul potrivit pentru vârsta copilului său, să analizeze atât beneficiile cât şi riscurile asociate şi să îi înveţe şi pe copii să facă la fel. Primele interacţiuni pe care copilul le are cu tehnologia trebuie să fie ghidate de părinte. Apoi, treptat, aceştia se pot rezuma la supravegherea acestuia după ce au exersat cu copilul modalităţi specifice prin care aceştia pot împărtăşi cu părinţii experienţele sale din timpul incursiunilor pe Internet. Programele de control parental pot fi introduse ca un intrument foarte util pentru întreaga familie. Copiii învaţă prin imitare, iar părinţii sunt principalele modele de comportament chiar şi în ceea ce priveşte interacţiunea cu tehnologia.

Pentru informaţii privind siguranţa copiilor pe Internet, Salvaţi Copiii pune la dispoziţie o linie gratuită de informare şi consiliere pe platforma Ora de Net.

Digitaliada
Ioana Boc, Fundaţia Orange
Ioana Boc, Program Manager Fundația Orange, a vorbit despre Digitaliada, proiectul- pilot derulat de Fundația Orange în mediul rural în 10 școli gimnaziale, în anul şcolar 2016-2017. Proiectul urmărește promovarea educaţiei digitale, îmbunătăţirea rezultatelor şcolare ale elevilor din mediul rural prin învăţarea bazată pe folosirea tehnologiei şi a conţinutului digital interactiv şi motivarea profesorilor din toate localităţile ţării pentru a crea conţinut digital propriu, inovator, destinat folosirii în clasă.

Digitaliada propune o metodă de educație bazată pe aplicații și jocuri digitale – „digital game-based learning (DGBL)”, menită să completeze metodele clasice utilizate până acum la clasă cu resurse educaţionale bazate pe tehnologie. În cadrul unor ore de matematică și TIC se folosesc jocuri video și aplicații cu conținut educațional cu scopul de a încuraja o implicare mai mare a elevilor la clasa și de a le oferi acestora abilitățile necesare pentru societatea globalizată, tehnologică, a secolului 21. Până acum, au fost identificate 15 jocuri şi aplicaţii în strânsă legătură cu obiectivele de învățare din programa școlară şi au fost create 60 planuri de lecţie pe care profesorii să le integreze în predare. Toate resursele digitale propuse în proiect sunt disponibile gratuit pe platforma online www.digitaliada.ro care-și propune să devină un hub de conținut educațional digital.

Pe această platformă, Fundaţia Orange derulează şi un concurs în care sunt premiate cele mai inovative materiale educaţionale digitale ce pot fi utilizate în mod liber şi gratuit în lucrul cu elevii la clasa. Înscrierile se fac pe site până la 25 aprilie.

Sfatul medicilor

În România, un copil petrece circa 22,7 ore pe săptămână în faţa unui ecran - spun rezultatele unui alt studiu, adus în atenţie de Roxana Cozubaş, medic specialist oftalmolog. Ore care îşi lasă amprentele negative la nivelul vederii copiilor.

Cum ne protejăm ochii de lumina albastră violet care este dăunătoare vederii? Dr. Roxana a precizat că există filtre speciale sub formă de aplicaţii pentru telefoane/tablete, ochelari de vedere cu filtru care blochează radiaţia luminoasă, soluții recomandate persoanelor care petrec mai mult de 2-3 ore pe zi în faţă ecranului. De asemenea, Dr. Roxana Cozubaș recomandă utilizarea „regulii 20-20-20” care presupune ca, după 20 de minute de privit la un ecran, privirea să fie mutată timp de 20 de secunde la 20 de paşi depărtare.
Roxana Cozubaş, Medic Specialist Oftalmolog
Am mai aflat că „până în vârstă de 2 ani, Academia Americană de Pediatrie recomandă expunere zero la ecrane! Practic, în acest interval de vârstă, creierul micuţilor nu poate înţelege imaginile bidimensionale pe care le emite monitorul. Copilul învaţă din interacţiunea cu persoanele din anturaj şi din simţul tactil folosit la studierea obiectelor din jur”. 

Între 18 luni şi 5 ani, timpul la ecran al celui mic nu trebuie să depăşească o oră, maxim două pe zi. Acest timp scade dacă există afecţiuni oftalmologice care pot fi agravate de aceste obiceiuri (miopie sau strabism). 
Florentina Moraru, Kinetoterapeut
Florentina Moraru, kinetoterapeut, a arătat la rândul său că prevenţia este cheia şi în acest domeniu discutat, ca în oricare altul. Iar aceasta, profilaxia, începe la vârsta şcolară. Ea a explicat care este poziţia corectă la calculator şi cât de importantă sunt alegerea scaunului şi a biroului, care trebuie să permită poziţia dreaptă a trunchiului, spatele lipit de spătar. Între trunchi şi şolduri şi între genunchi şi gambă trebuie să se formeze un unghi de 90 grade iar tălpile să fie lipte de sol sau de un scăunel, pentru copiii mici de înălţime.

Evenimentul a fost moderat de Anca Ghoerghe, mommy blogger blogintandem.ro. Iar Salvaţi Copiii și Trupa Pam Pam au asigurat atelierele distractive și educative pentru copii.

Comments